{jcomments on}

Hermed en lille fortælling om vores tur til Grenå med RIB i weekenden 7-8 november 2015. Vi drog fra klubben mod Grenå fem mand omkring klokken 19 fredag aften. Køreturen tager et par timer med RIB bagpå, så vi ankom ud på aftenen til Grenå lystbådehavn. Her havde vi fået lov til at låne den lokale dykkerklubs klubhus for et yderst beskedent beløb per mand. Klubben 'Plask' råder over et fint klubhus med gode faciliteter og plads helt ud til bådbroen, super lækkert! Vi satte RIB'en i vanden fredag aften så vi var klar til afgang lørdag formiddag.

DSC 0059 1644 800 600 80

Vejret lørdag var fantastisk fra morgenen, så vi sejlede med god fart mod første dykkersted lidt nord for Grenå havn. Vi havde læst godt om "Prammen" som jagtsted, og vi blev ikke skuffede. Der var en del strøm i overfladen, hvilket vist er ganske normalt for området, til gengæld var det helt roligt på bunden og rigtig god sigte. Vandet var i øvrigt hele 14 grader her i november! Prammen ligger på omkring 12m vand og er temmeligt intakt. Alle sprækker og huller var fyldt med torsk - og på trods af en doven harpun blev det til en pose fyldt med fine torsk. Andetholdet glemte desværre deres harpun (selvom vi havde ikke færre end 5 harpuner ombord) på dykket, ellers havde de helt også været i blodrus.

dyk9 1651 800 600 80IMG 8480 1658 800 600 80

Herefter gik turen til vraget 'Felicia' blot et par sømil fra Prammen. Felicia er en gammel tysk damper på 72m fra 1878. Den er desværre noget nedsprængt, og udgør i dag mest af alt et kunstigt rev på 15m. Der var dog også her masser af liv, og begge dykkerhold fik torsk med op - og en enkelt hummer. Dejligt dyk - og undertegnede havde held til at skyde tre torsk i et skud efter en skarp iagtagelse af min makker Peter Valler, der fandt nogle torsk som lå tæt og trykkede sig. Alle havde gode dyk også her.

Vi havde aftalt at tage et sidste dyk for at tømme flaskerne på lavt vand ved Sangstrup klint, og sejlede derfor helt ind til land efter dykkene på Felicia. Her blev det til to kortere dyk på helt lavt vand, hvor vi så nogle flotte undervandsformationer og planteliv. Mørket og kraftigere vind om aftenen (Freja) var dog ved at indhente os, og det blev til en frisk tur hjemad med lidt søgang, regn og orientering i mørket. Vi kom dog fint tilbage i havn - hvor vores værter havde sat kolde øl frem på udstyrskasserne :)

Bjarke og Anders tog én for holdet og hhv. rensede og filleterede de mange torsk, mens vi andre nøje holdt dem ved godt selskab af frygt for at vi selv skulle udføre arbejdet.

IMG 3097 1655 800 600 80

IMG 20151107 192119 1664 800 600 80

Da alle fiskede var ordnet, hummeren kogt og alt smidt i fryseren blev lørdagen sluttet af på bedste fisker-vis med udbragte pizzaer og kolde øl. Som det nok ikke gik ubemærket hen stormede det en smule natten til søndag med stomen Freja, og vandet var ikke til dyk fra Grenå fra morgenen af - og vi besluttede os for at drage hjemad. Tak til alle for en super tur - vi skal helt sikkert besøge Grenå igen!

IMG 3098 1656 800 600 80

Turdeltagere: Peter Valler, Bjarke Kristensen, Ken Steffen Frahm, Anders Scheuer og Daniel B Rømer.