Af Mikkel H G

flekkefjord 2018

Torsdag:
Torsdag aften var vi 10 dykkere der mødtes under broen for at pakke traileren. Vi pakkede traileren med alt vi havde brug for som udstyr, mad og øl. Deltagerne på turen var Mikkel, Peter, Steffen, Jonas, Jeppe, Daniel, Søren, Bjarke, John og Lasse Krogshave.
Efter at have pakket bilen drog vi til Hirtshals, hvor vi tog ind at spise ved transportcentret. Efter at have snakket og hygget lidt med hurtig aftensmad drog vi mod havnen, hvor vi ventede 1 time på færgen. Under ventetiden snakkede vi med hinanden over en enkelt øl.
Efter 1 time var det på tide at komme ombord. Da vi kom ombord satte vi os i Hall’en på SuperSpeed 1 fra Colorline. Der var cirka 3 timer til færgen ankom til Kristiansand. Tiden blev brugt på at undervise Deep diver-eleverne, besøg i shoppen, ture på dækket udenfor, snak med hinanden og hvil inden den 2 timer lange køretur mod Flekkefjord.
Da færgen lagde sig til kajs kørte vi ud forbi terminalen, for at komme på motorvejen. Den ene af bilerne blev stoppet af en tolder, der spurgte hvor vi skulle hen. Vi fortalte vi skulle på dykkertur, hvilket forklarede hvorfor vi havde en trailer med. Vi fik lov at køre videre mod Flekkefjord, da tolderen godt var klar over fjorden var godt besøgt af dykkere.
Vi kørte mod Fjorden. Klokken var omkring 2 før vi nåede Flekkefjord, hvorefter vi kom ombord i den lokale klubs båd og sejlede til vores overnatningssted.

dykker norge

Fredag:
Vi stod op klokken lidt i 8. Vi spiste rundstykker, juice, morgenmadsprodukter og mælk. Efter morgenmaden smurte hver mand en madpakke, som kunne bringes med ombord på båden til dagens dyk.
Vi brugte tid på at forberede til dykkerturen. Efter klargøringen tog vi båden, hvorefter vi drog ud på dykkereventyr. Alle deltagere havde fået tørdragten på pånær en. Mikkel havde som den eneste ikke tørdragt på, men en våddragt. Årsagen var han ikke havde haft tid til at købe en og blive rutineret i en. Det var dog ligegyldigt mente han, han tog bare en shorty på indenunder, for så var det da ikke så slemt med temperaturen?
Vi drog ud til Skæret, hvor vi dykkede. Vi tilbragte cirka 1 ½ time der. Vi inddelte os i team af 2-3 mand, imens 2 mænd blev tilbage på båden, for at passe på båden. Vi skiftedes til at dykke og passe på båden. Sigtbarheden var som sædvanlig utrolig god.
Efter at have dykket på det første punkt tog vi ud til et nyt sted, og dykkede der. Vi dykkede der i knap 2 timer igen, hvorefter vi tog tilbage til øen, hvor vores hytte lå. Alle havde haft nogle gode dyk, selv Mikkel der i sin våddragt overhovedet ikke frøs på trods af han ikke havde en tørdragt på. Som han sagde: ’’Bare man har en shorty på indenunder går det. Desuden har kroppen godt af lidt kulde, det holder en evigt ung og udvikler ens udholdenhed.’’ ?
Ved tilbagekomsten satte vi kompressoren på til flasker, og ordnede kammussilnger, vi havde fundet 4 poser med dem. Bagefter tog vi op til hytten, hvor vi tog rent tøj på, nogle hyggede sig, andre tog et brusebad og så var der nogle der var i gang med at lave mad.
Menuen bestod af en forret og hovedret. Forretten bestod af Nachos med chili og ost. Hovedretten bestod af oksecuvette med stegte kartofler til. Folk nød maden, men kunne godt have tænkt sig en dessert. Det blev hurtigt fikset af vores grænsemand Mikkel, som havde husket at tage en plade Milkachocolate mit waffeln med på turen.
Efter en rolig og hyggelig aften lagde vi os til at sove, så vi kunne være udhvilet til dagens næste dyk.

havtaske uv jagt

Lørdag:
Lørdagen startede med vi rejste os op fra sengen. Gik ned i køkkenet for at forberede morgenmad. Morgenmad var den samme som om fredagen, bare med den tilføjelse at der var Scrambled Eggs og bacon til :P Morgenmaden var lækker at spise. Efter morgenmad smurte hver mand igen en madpakke, hvorefter vi tog ud på nye dykkereventyr.
Det var ganske enkelt at starte. Alt var pakket og klar til dagens eventyr. Det hele lå i båden og flaskerne var blevet fyldt med luft.
Vi tog ud til Ydre Kalven, hvor vi holdte ved fjeldene. Bagefter tog vi ud at dykke langs fjeldene og se på fantastiske havdyr. Dykkene der endte godt, alle kom op, hvorefter vi tog ud til Nedre Myssekjær at dykke.
Vi ankom til Nedre Myssekjær og dykkede igen. Det fantastisk under vandet. Søren og Mikkel fik set en pæn stime af fisk og så sprækker i stenene samt søstjerner. Desværre måtte deres dyk afbrydes, da de kom ud af kurs og ikke kunne finde tilbage. De valgte at stige op til overfladen, hvor de fandt ud af båden lå lidt længere væk. De svømmede stille og roligt tilbage til båden, hvorefter de kom op. Mikkel forklarede de var blevet så betaget af verden under overfladen, så de glemte hvor de var.
Efter turen ved Myssekjæret tog vi tilbage til Skæret, hvor vi skulle lede efter en lygte en af os tabte. 5-6 af os dykkede ned og ledte efter den forsvundne lygte. De resterende dykkere på båden betragtede imens den pæne natur omkring dem. Efter cirka 40 minutter vendte dykkerne under vandet op, og kunne konstatere de desværre ikke kunne finde den forsvundne lygte.
Efter at have nået 2-3 dyk vendte vi snuden tilbage til hytten, hvor vi satte flaskerne til kompressor. Bagefter tog vi op til hytten. Nogle begyndte at lave mad, andre slappede lidt af og hyggede sig. Mikkel havde det ikke koldt denne dag heller på trods af han kun var i en våddragt.
Aftensmaden bestod af for-, og hovedret samt dessert. Forretten var Risotto, hovedretten var igen oksecuvette sous vide, der begge var tilberedt godt. Desserten kunne ingen rigtig spise, da folk følte sig godt mætte. Steffen lavede det dog, da det var tilberedt. Desserten var Hotdogs, hvor nogle af pølserne var i baconsvøb.
Vi holdte øje med at kompressoren kørte fint. Vi gik ned på hold hvert 20. minut for at tilse kompressoren. På et tidspunkt gik Mikkel og Bjarke ned, men de vendte ikke tilbage. Efter noget tid gik nogle af os ned, for at se hvad der var sket.
Mikkel og Bjarke var blevet inviteret indenfor af vores naboer, der gerne ville høre lidt mere om vores dykkereventyr. De blev budt på øl og chips. Det var så hyggeligt, så Søren gik med ned og hyggede sig med dem. Klokken var først lidt i 1 før de gik derfra.

tang skov dykker

Søndag:
Klokken blev 6 og det var tid til at komme ud at dykke. Vi havde lagt et stramt program, da flere af os gerne ville nå Gudrun inden vi skulle rydde op, tage forbi klubben inde på land, køre ud på motorvejen til Kristiansand og nå færgen.
Vi var 9 der tog ud til Gudrun. En enkelt af os gik ikke med, da vedkommende ikke rigtig havde sovet godt og skulle op næste nat, for at tage på arbejde, så manden ville gerne have lidt hviletid.
Vi tog ud til Gudrun. Det var en fed tur.
Efter Gudrun var det hurtigt tilbage, og få et bad, pakke bilen og rydde op. Alle gjorde deres del af opgaven. Med 10 mænd blev vi hurtigt færdig til at rydde op og læsse i bilen. Folk havde haft godt styr på deres stumper, så der ikke blev glemt eller tabt noget.
Klokken 11:20 kunne vi konstatere hytten var, som da vi ankom. Vi lagde noget øl til James, som tak for lån af hytten.
Efter vi fik vores bil og trailer over med færgen fandt vi ud af der var lidt tid til en tur med vores lånebåd i fjorden. Vi tog ud på en hurtig tur i fjorden. Det var en fantastisk tur. Vi beundrede den flotte natur Norge har, som der ikke findes i Danmark.
Vi fik lodset båden ved klubben, hvorefter vi vendte snuden mod Kristiansand. Vi ankom der ved 14:30 tiden, så der var lidt tid til en øl og snakke lidt om turen og de lokale vrag, der kunne være interessante at besøge på næste tur.
Klokken var lidt i 16 før færgen kom. Vi tog ombord, satte os i restauranten, hvor vi spiste fra buffeten. Restauranten serverede en fiskebuffet, en julebuffet og dessertbuffet. Maden smagte godt. Vi var oppe flere gange for at spise mere. Alle mænd kom mætte derfra, bortset fra en der desværre havde maveproblemer, og ikke spiste noget.
Der blev også tid til at gå i shoppen nedenunder, hvor folk købte lidt forskelligt. Da færgen nåede til Hirtshals kørte vi mod Nørresundby, hvor vi landede klokken lidt over 20. Da vi landede læssede vi af traileren. Folk tog deres personlige udstyr, der blev lagt i udstyrsrummet, hvorefter vi delte overskuddet af mad, der var og tog hjem til os selv.
Til sidst var tiden kommet til at tage afsked med hinanden. Alle var enige om det havde været en god tur, og flere af os skulle helt klart se på tid til turen næste år. Det havde været nogle gode dyk, alle havde fået en oplevelse og Deep-kursisterne bestod deres kursus og kunne sætte endnu et certifikat i pungen og logbogen.