En oplevelse med Bolette Munkholm uge 30

Jeg er medlem af AUG som er en dykkerklub baseret i København, og fik æren at skrive om vores oplevelser på turen med Bolette Munkholm i uge 30.

Da jeg første gang i 2011 hørte om Bolette Munkhom var det fra Jeanette Teglgaard og Peter Uhd Jepsen, Vi var i efteråret 2011 alle tre startet på CMAS***. Peter og Jeanette havde i sommeren 2011 været afsted og fortalte om deres store oplevelse på sommertogtet til Norge det år.

Efter at have hørt så meget fra dem, besluttede jeg mig for at aflyse mine ellers faste planer, i sommerferien som ville have været samsø festival. Det lykkedes 5 af os fra Aug at få plads i uge 30 med Gert Eliasen som skipper.

Førstemøde med Bolette Munkholm

Vi tog afsted Lørdag i uge 30, jeg har endnu ikke været på liveaboard,  og anede ikke hvad jeg kunne forvente, jeg havde set et par grynede billeder i Sportsdykkeren af skibet, ellers havde jeg ingen ide om hvordan forholdene var og hvad det var for nogle gutter vi skulle dykke med. Da vi ankom til Trelleborg industrihavn blev vi taget imod af 4 vildt flinke Nordjyder, og få minutter efter blev vi vist rundt på ”damperen”, til min overraskelse var Bolette Munkholm virkeligt godt udstyret og ildsjælene fra Nørresundby sportsdykkerklub har virkeligt gjort et godt stykke arbejde med at få alting proppet ind på så lidt plads, på en så fornuftig måde, der er ikke meget plads det er bare virkeligt funktionelt og godt gennemtænkt, og skibet emmer af god stemning og venlig atmosfære.

Ombord på Bolette

Når man tager med på togt med Bolette Munkholm, fungere man som besætning, der bliver lavet en tvivlsom madplan (man skal nok ikke sætte en ingeniør på den opgave igen), og den følges hele turen og alle kommer til at lave mad. Alle mand får tildelt en opgave på dækket, ved ankomst og afgang fra de havne man ligger til i, og under dykningen har alle også en opgave som dykkeleder, standby dykker eller bådføre. Alt efter uddannelse og erfaring. Derbliver også udnævnt en kompressormand og en blender til at lave de forskellige tryllegasser eller voodoogasser, (hvis man har en professor til at blande dem) som man nu skal bruge undervejs. Og med hård men kærlig instruktion fra Gert og de andre Nordjyder går det hele egentligt meget nemt og er faktisk ret fedt for man lære en masse nyt man ikke vidste i forvejen.

Dykningen fra Bolette Munkholm i uge 30

Kort efter ankomst blev vi briefet af Gert og der blev under briefingen også diskuteret destinationer, sejl afstand og vejret. Der blev blandt andet nævnt ”Ubåds massakren” og ord som ”Undine” igen kan jeg ligesågodt indrømme at jeg er uerfaren når det kommer til dykke steder i Østersøen og Øresund.

Det endte i hvert fald med at Vi startede med at dykke på Ares, vi fik to rigtigt fine dyk på Ares og vi fik pudset de færdigheder af vi skulle bruge resten af ugen med at binde bundtov på og af.

Efter Ares Lå vi i havn i Ystad i et døgn på grund af vinden som lå på ca. 15 m/sek og der var høj sø. Tilgengæld havde vi fint solrigt vejr og fik kigget lidt på Ydstad by og Korv med Mos og lokale øltyper.

Dagen efter Sejlede vi ud på ren smøreolie, og satte kursen mod SMS Undine, der var ingen vind og super dejligt, og fik dykket to super gode dyk på et virkeligt historisk vrag, med masser af flotte ting at se på. Resten kan man læse sig til på vragguiden eller dykke der selv og derudover kan jeg kun synge som en hvis dansk popdronning ”Velkommen til UNDINE, UNDINE”.

Onsdag dykkede vi to vrag, henholdsvis S/S Moltke og ”Elsa Martine”, begge nemme vrag på en dykke dybde de fleste kan være med på. Med masser at se på.

Torsdag, blev det tid til Jacobus Fritzen, en 105 meter lang kæmpe med et ca. 12-16m stort hul i siden efter en torpedo, Jacobus er der masser af gode dyk på. Og jeg nåede desværre kun to.

Fredag, Besøgte vi M/S Bonita, som også bød på god sigt masser at kigge på og glemte sømandsskæbner. Helt sikkert et dyk eller 3-4 værd.

Afmønstring fra Bolette Munkholm.

Det var med en rygsæk fyldt med gode historier og godt humør at jeg mønstrede af Lørdag i uge 31. Og med en 100% sikker følelse af at jeg vil komme tilbage på togt med Bolette Munkholm.

Det har været en af de bedste oplevelser med dykning og kammeratskabet omkring sporten jeg nogensinde har haft. Og jeg glæder mig allerede til jeg skal afsted igen. Jeg håber bare at vi ”Køwenhavnere” får lov til at sejle med Gert, Susanne, Jørgen, Søren og Morten og Bolette igen tiltrods for buksevand til skipper, ”Prøv nu liiige at hør her” og diverse andre påfund vi fik lavet undervejs. Hvis bare Jørgen lover at købe normale sild denne gang og ikke forurene bajerne med silde vand ......

Mange tak for en god tur til jer alle også de to dejlige Sønderjyder Lene og Lars, som også skulle holde os ud i 7 dage, hehe.