Weekendtur med Lappedykkeren.

Så skete det, der blev arrangeret en: Begyndervenlig weekendtur med Lappedykkeren.

Den blev dog udsat et par uger, grundet dårligt vejr, så da vejret pludselig viste sig fra sin bedste side d. 21 og 22 august, slog initiativtagerne til med kort varsel. Desværre ramlede det ind i klubbens arbejdsweekend, men da jeg deltog i den sidste år, valgte jeg at hoppe med på turen.

Påmønstring, for mit vedkomne skete sent fredag aften i Hals. Efter en kort hyggesnak over en øl, tørnede vi ind.

Kl. 04.45 lørdag morgen, påmønstrede de sidste, og umiddelbart efter stævnede vi ud, og havde 6-7 timers sejlads før vi nåede vraget Frederik, som ligger lidt NØ for Anholt. Der var god medvind på turen, dog lidt for meget vind for undertegnede, så jeg opholdt mig mest i køjen efter det overdådige morgenmåltid.

Ca ved 12-tiden var vi fremme, vinden var stadig lidt frisk, så vi ventede lidt, på fladt vand. Kl 13.15 hoppe det første hold i vandet, og efter ca 3 timer havde alle 9 dykkere været i vandet. Det var et rigtig godt dyk på omkring 26 m dybde, et ca 23 m langt vrag, ca. 8- 10 m sigt. Der var meget fiskeliv omkring vraget bla. store torsk (50-60 cm) og mange småfisk som lystigt puslede rundt. Et af de virkelig gode dyk.

Dyk nr 2 blev på samme vrag.Kl 17.30 hoppede første hold i, og ved 20-tiden var alle oppe igen. Denne gang var sigten lidt ringere, og de store torsk var væk. Men da Emil fra Ribe havde hevet 9 af dem med op fra første dyk, kan noget af grunden nok henføres dertil.

Derefter blev grillen tændt op, og dækket blev forvandlet til spiseplads, flødekartoflerne blev mokket i ovnen, og et to tre, det mest overdådige måltid blev fremtryllet, nå ja, der var vist også salat…… Imens tøffede kutteren mod Anholt, hvor vi landede ved 23-tiden. Inden vi havde fortøjet, begyndte de unge piger fra den nærmeste beværtning at strømme mod os, og jeg tænkte, her har ANSK da gjort ”lykke” på tidligere togter. Det viste sig dog snart, at de troede vi havde jomfruhummere med ind. Da den skinbarlige sandhed gik op for dem, fortrak de dog hurtigt igen.

Næste morgen stævnede vi tidligt ud igen, der skal jo faktisk sejles meget når vi kun havde 2 dage til rådighed. Et godt morgenmåltid med æg og bacon blev indtaget samtidig med at skipper styrede os ud på det nu, flade vand. Lidt inden middag landede vi over vraget Rota. Det er ca 13 m langt, og ligger på ca 13 m dybde. Der er dog ikke meget tilbage af det, så det blev nærmest et naturdyk. Der var småfisk, ”koraller”, masser store krabber, søpindsvin, og megastore brandmænd. Et fint dyk, dog med dårlig sigt.

Lige så snart sidste dykker var oppe af vandet stævnede skipper, alias Morten mod Hals. Der blev tændt op under grillen, og i løbet af kort tid var endnu et kulinarisk måltid stablet på benene. Ny fanget fisk svøbt i bacon, og derefter hotdog, Jo maden ku der ikke absolut klages over.

Vi landede i Hals ved 17-tiden. Efter Romana, Frank, John A, Emil og undertegnede var afmønstret, satte Morten, Dennis, Alistar og Mick kursen mod Aalborg
Alt i alt en god tur. Tak til arrangørerne, og til alle for en god tur.