Den 31-10-2002 indkøbte Nørresundby Sportsdykkerklub den forhenværende bom-trawler: “Bolette Munkholm” af Hvide Sande. “Bolette”  gennegik en total renovering, hvor alt undtagen motor og gear, er fjernet fra skibet. Der blev damprenset, malet, skruet, svejset og skibet er nu næsten færdig.
Næsten alt arbejde blev lavet frivilligt blandt klubbens medlemmer, hvilket vi er utrolig stolte af.

Læs også Historien om Bolette Munkholm

Bolette Munkholm

Bolette Munkholm kan kontaktes via VHF, eller på tlf.: +45 41828216

Bolette Munkholm bruges til længere ture bla. til Sverige, Norge, Anholt, Langelandsbæltet, Østersøen m.m.

Navn: Bolette Munkholm
Bygget: 1980 – Norge
Tonnage: 61,9 brt.
Dimensioner: 14 x 5 x 2,80 m
Aptering: 14 personer
Styrehus: For, aluminium
Lastrum: 14 køjer, fordelt i kahytter med: 2 x 4, 1 x 3, 1 x 3 personer.
Motor: CUMMINS NTA 855 6 cyl. 400 hp, installeret I 2001, Volda Gear.
Hjælpemotor: CUMMINS 13 kWH, 380 v.
MOB: 6 pers. rib, 25 HK.
Bunker: 6500 l
Ferskvand: 2000 l

Generelt
Bolette Munkholm måler 14 m. i længden og 5 m. i bredden, apteringen foran er udbygget med ca. 1,5 m. til nedgang til lastrum i bagbords side og kompressorrum i styrbords side med 2 x 300 bars Bauer kompressorer, total kapacitet 330 l/min. Continous Nitrox system med fyldning op til 40%.

Soldæk på “1. sal.” i forlængelse af styrehuset, til redningsflåde og “afterdiving”.
Skibet er udstyret med brandmeldere, redningsudstyr til 16 pers. og MOB-båd.
Hydraulisk ankerspil på fordækket.

Indvendigt er alle væg og gulvflader isoleret og rummene opvarmes via varmluft fra
centralvarmeanlæg.

Styrehus

I styrehuset der er bl.a. installeret 2 Dagslys radar, fastmonteret 8W mobiltelefon, 2 x VHF, 1 SSB radio,
ekkolod med differentieret spredning, 2 x D-GPS systemer, Auto-pilot, Auto-radio med CD-afspiller, separat VHF med GPS opkobling, nødstrømsforsyning, kortplotter og  sonar/gps (Humminbird 1197s SI Combo) i 2010 installeres PC b.la. til bearbejdning af sonar data og internetadgang.

Endvidere 2 stk. håndholdte VHF.
2 stk. skipperstole med luftaffjedring, separat varmeflade til opvarmning/ventilation til styrehus og ruder.

Maskinrum
Hovedmaskinen er en Cummins på 400 HK og 55 HK Cummins hjælpemotor til 220-380 volt til kompressor, køleskab m.v.
Endvidere er der monteret hydraulik til drift af kran, ankerspil, hydraulikspil og kapstan. 380 v. elfyr til centralvarmeanlæg.

Aptering
Apteringen er udstyret med kabys med gaskomfur, el-ovn, køl og frys, mikroovn m.m., spiseplads for 14 personer. Toilet og bad, endvidere 22” TV med DVD.

Lastrummet
Lastrummet er indrettet med kahytter til 14 personer, og er opdelt i 4 kahytter, af 3 x 4 og 2 x 3 personer.
Kahytterne er indrettet således at hver person har køje på 200 x 70 cm, skab, hylde, lampe og 220V stikkontakt. Den gamle lastluge er blevet isoleret, gjort mindre og fungerer som nødudgang.
Der er monteret varmluftanlæg til opvarmning og ventilation.
Endvidere køleskab og fryser for proviant til de længere ture.

Dækket
Agterdækket er på 25 m2 med fastmonteret dykkerlejder og luge i lønningen, endvidere davide-ophængt sikkerhedsbåd med 20 HK motor.
agterdæk
Kapstan til ophaling af lodder m.m. og hydraulisk kran på 2 tm.
Plads til fastspænding af flasker o.a. udstyr langs lønningen

Kompressorrum
2 stk. Bauer kompressorer med dobbeltfiltrering nitroxanlæg.
Fyldesystemet er opbygget med 8 m. fyldeslange og ”blæksprutte” således at 4 flaskesæt kan fyldes
af gangen.

Artikel i Sportsdykkeren om Bolette Munkholm