Nørresundby Sportsdykkerklub, NSK, blev dannet af udbrydere fra andre klubber i Aalborg-området i 1971, og startede i det små med klub-lokale ovenpå ”Kroen i Centrum” ved Folkets hus.

I 1978 opførtes klubhuset ved Limfjordsbroen, der senere blev udvidet med et større kompressorrum i 1988.

Udover klubhuset der er rammen om mange af klubbens aktiviteter, var NSK med i ”KulturBroen”, hvor klubben b.la. har adgang til undervisningslokale, hvor klubbens teoretiske undervisning af kommende dykkere blev afviklet, den praktiske del har gennem alle årene været henlagt til Vadum Hallen..

NSK havde en stor afdeling for undervandsrugby som fortsat er aktive i ANSK regi.

Dykkere
Dykkere på Gerda Marie 1989

I starten klarede medlemmerne sig med diverse småbåde, der dog ikke forhindrede at man foretog
dykninger langt til havs, b.la. udforskede man vragene omkring Anholt og arrangerede mange ture til norske og svenske dykkermål.

Men da de danske farvande er et af de steder i verden med flest vrag, kom klubben i 1988 til den erkendelse, at hvis man skulle finde og dykke på de gode vrag, havde man behov for et større skib, hvorfor ”Gerda Marie” blev indkøbt, en Strandby-kutter fra 1937 på 12 meter, der ombyggedes til dykkerskib, med bla. Decca navigationssystem og papir-ekkolod.

Gerda Marie
Gerda Marie 1989

”Gerda Marie” blev derefter brugt til især længere ture, overalt i de skandinaviske farvande, hvor klubbens medlemmer selv sejlede skibet og boede ombord. ”Gerda” havde fast kajplads udenfor klubhuset, i Nørresundby Lystbådehavn, indtil den blev afhændet til en køber fra Fyn i 2000.

I 2002 indkøbte Nørresundby Sportsdykkerklub så den forhenværende bom-trawler: “Bolette Munkholm” af Hvide Sande.

Læs også historien om Bolette Munkholm

”Bolette” havde været sunket, hvorfor skibet skulle gennemgå en total renovering, hvor alt blev fjernet fra
skibet, og nyt efterfølgende installeret.

“Bolette” fremstod efter ombygningen som et moderne dykkerskib, med alle facaliteter, og blev brugt til dykkerture i de skandinaviske farvande fra Norge til Østersøen.

Selve dykkerudstyret har gennem tiden også udviklet sig, fra de gamle ”Shark-skin” dragter , der ikke just kunne kaldes varme, til moderne tørdragter i Trilaminat eller neopren, der har gjort at sporten uden problemer kan dyrkes hele året. Samt opdriftsvesten ”lokums-brædtet” der sad omkring halsen, er blevet byttet ud med nutidens BCD´er eller Winger der sidder på ryggen.

Med tiden blev det mere almindeligt at bruge dobbelt flaskesæt med stor luftkapacitet, i forhold til de dengang mere almindelige enkeltflasker.

Sammen med indførelse af ”nitrox” i klubben (dykning med ilt-beriget luft) har den større kapacitet givet dykkerne mulighed for længere bundtider, hvor et normalt dyk på 30 m. i 1971 var på ca. 20 min. Kan den i dag nemt være på det dobbelte. En stor tidsmæssig gevinst når man tænker på at omkring 90 % af tiden på en dykkertur går med transport til og fra vragene.

Da dykning kan være en farlig sport, har klubben altid haft stor fokus på sikkerheden, og på trods af de mange års aktivitet, har der kun været grund til at tilkalde redningshelikopteren 2 gange, hvoraf ingen viste sig at være alvorlige.

Udover dykningen, havde NSK gennem årene bod ved Karneval i Aalborg, hvilket har givet et godt tilskud til de forskellige aktiviteter og indkøb.